Al-Baghdadi – Teknik membaca Al-Quran Alaf Baru?

Assalamualaikum

Memang agak lama saya tidak update blog ni (memang lama yg amat!) akibat kesibukan dengan belajar ni (alasan ka?). Tapi memang betul pun, saya bekerja 8.30am – 5.30 petang daripada Isnin hingga Jumaat dan hari Sabtu pula sehari suntuk saya ada kelas.

Sebetulnya sekarang saya di semester akhir Dip Profesional Pendidikan Awal Kanak-kanak (alhamdulillah dah nak habis!). Saya memang merindui hari sabtu yang kosong.

Sedikit itu saja berkenaan kehidupan saya. Apa yang nak saya kongsikan di sini ialah satu kaedah baru pengajaran membaca Al-Quran (orang2 dulu sebut sebagai mengaji).

Teknik ni diperkenalkan kepada saya oleh junior saya semasa di UTP dulu. Dan rupa2nya beliau salah seorang penggubal kad al-baghdadi ni bersama-sama pengasasnya Ust Jalal. Saya mengikuti kursus perunding Al-Baghdadi dengan jayanya 2 bulan lepas. Dan saya juga telah mencuba kaedah ini dengan anak2 saudara saya.

Teknik Al-Baghdadi ini adalah berkenaan bunyi. Dan ia menggunakan satu alat ketuk utk mendisiplinkan bunyi (maknanya kalau takde alat ketuk, boleh juga baca, tp susah sikit nak disiplinkan bunyi). Teknik ini sebenarnya dah agak terkenal, cuma saya sedang mencuba utk menjadikannya AL-BAGHDADI PLAYTIME.

Set al-baghdadi ni ada:

ni buku tamhid

ni pula alat ketuk

ini pula set kad al-baghdadi yg direka khusus utk kanak-kanak

Apa pula playtime (lebih terkenal dgn nama playgroup)?

Definisinya (mengikut http://www.ldoceonline.com/Pre+School-topic/playgroup)

play‧group , play group [uncountable and countable]

1 British English a type of school where children between two and four years old meet to learn and play [= preschool American English]

a playgroup at the community centre

2 American English a group of children, usually between two and four years old, whose parents meet each week so that the children can play together.

Jadi berdasarkan definisi di atas, playgroup yang ingin saya laksanakan ini merangkumi:

1. Adalah satu sesi kanak-kanak di antara 4 – 8 tahun untuk belajar dan bermain ke arah keupayaan untuk membaca Al-Quran. (umur kurang 4 tahun pun boleh, tapi seboleh-bolehnya pastikan anak-anak sudah boleh bercakap lancar).

2. Ia merangkumi 52 jam silibus (seboleh-bolehnya 3 jam seminggu) yang mana silibusnya di ambil daripada teknik Al-Baghdadi sendiri.

3. 1 jam pembelajaran merangkumi: 30 minit pembelajaran + 30 minit main = 1 jam

4. Kaedah permainan yang dimasukkan ini akan menjadikan kanak-kanak enjoy, seronok dan tidak jemu belajar Al-Quran (berbeza dengan kaedah tradisional).

5. Memberikan peluang kepada kanak-kanak untuk membina dan memantapkan tahap kognitif (merangkumi kreativiti, inovasi, menyelesai masalah, ingatan dan fokus) di mana kaedah tradisional (secara drilling) tidak mampu memenuhinya.

6. Memberikan peluang untuk memaksimakan kebolehan kanak-kanak dari segi motor halus dan motor kasar, skil sosial dan emosi kerana playgroup adalah berkaitan dengan perkumpulan, justeru mendedahkan mereka kepada kawan-kawan, tolak ansur dan bekerjasama.

7. Kumpulan yang kecil (nisbah guru:pelajar adalah 1:10) sebagaimana disarankan dalam kualiti pendidikan awal kanak-kanak (semakin muda umur seseorang kanak-kanak, semakin kecil bilangan ahli kumpulan).

Memandangkan saya bekerja, masa adalah sangat terbatas terutama perlu meluangkan masa sebaik mungkin dengan anak bujang saya yg baru berumur 2.5 tahun itu. Buat masa ini saya akan mengendalikan kelas setiap Isnin malam jam 8 malam di kediaman saya.

Hubungi saya untuk keterangan lanjut, 012-2195919.

Raihanah

Leave a Reply

