Teori-teori pendidikan: Behaviorist vs Constructivist

Ura-ura peperiksaan UPSR dan PMR hendak dimansuhkan sebenarnya disambut gembira dan meriah oleh saya sendiri (dan saya percaya orang lain juga!). Ini kerana banyak penambahbaikan telah dibuat pada level pra sekolah, tetapi banyak telah terbantut gara-gara sistem pelajaran yang lebih berorientasikan peperiksaan!

Di bawah saya paparkan sedikit artikel berkenaan teori behaviorist dan constructivist. Untuk kesimpulan:

Behaviourist

Bersifat teacher-centered (apa yg banyak dilaksanakan di peringkat sekolah dan tadika (some of them) yg mana semua info daripada guru semata-mata. Kaedah drilling tu banyak guna kaedah inilah. Sebenarnya kaedah behaviorist ni boleh juga digunakan, tetapi pada masa guru hendak mengajar topik baru sahaja.

Constructivist

Bersifat student-centered, pelajar diberi peluang untuk membuat sendiri dan menyelesaikan masalah dengan sendiri. Memberikan peluang kepada pelajar untuk meneroka sendiri serta bahan2 pembelajaran disediakan oleh guru.

Kedua-dua kaedah inilah yang akan digunakan dalam Al-Baghdadi Playtime dimana:

1. Guru akan mengajar berkenaan topik terlebih dahulu.

2. Pelajar akan diberi peluang mencuba (menggunakan alat ketuk dan lain-lain peralatan).

3. Pengukuhan melalui aktiviti permainan.

Mengapa aktiviti permainan?

Kerana kanak-kanak dari umur baru lahir hingga 8 tahun lebih efektif belajar melalui bermain.

Sila ke http://en.wikipedia.org/wiki/Learning_theory_(education) untuk lanjut tentang teori pendidikan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s